Stäng

Avancerad sökning 

Aktuell sökning

Område
Säsong/årstid
Produktlinje

Avbryt

Inspirerande jakt efter överraskande nyheter!

Passion och inspiration

Varje år vid den här tiden har Tijmen Verver, direktör för Verver Export, som målsättning att under det nya året hitta överraskande nyheter; nya sorters blomsterlökar, nya tillämpningar och nya koncept. Året kan inte kallas framgångsrikt om han inte har fått reda på något nytt under sina inspirerande resor och besök.

  

Passion

Jakten efter nyheter drivs av hans passion för blomsterlökar. Men den passionen har Tijmen inte alltid haft. ”Kärleken till blomsterlökar uppstod långsamt under min karriär”. Det var tack vare släkten som jag ”fastnade” i den här branschen. Men jag blev inspirerad av kunderna och deras kreativitet,” säger Tijmen Verver. ”Naturen har alltid så mycket spännande att erbjuda oss. Jag fortsätter att förvånas över det och det ger mig inspiration.”

Inom Verver Export är Tijmen den drivande kraften när det gäller att hitta nya kultivarer/produkter till katalogen. ”För mig är en nyhet en produkt som skiljer sig i form eller färg och som jag kan vara ensam om att ha i sortimentet ett eller flera år, definierar Tijmen.” Men som exportföretag måste vi ibland också leta efter ersättare för gamla sorter, som inte odlas längre. Då är kanske ersättaren ny för oss, men i praktiken fanns den redan på marknaden. Ibland bestämmer en odlare sig för att sluta med en kultivar eftersom kvaliteten minskar eller den inte längre växer tillräckligt bra. Kultivarer som fortfarande blommar vackert, måste rymma fältet, eftersom de inte är lönsamma längre. "

På jakt

Det finns många förädlare inom blomsterlöksbranschen, vissa på hobbynivå, andra i professionella förädlingsgrupper som arbetar tillsammans för att försöka hitta nya arter och kultivarer. ”När jag är på besök hos förädlarna, lär jag mig mycket nytt. Ibland håller jag inte med förädlaren om framtidsförväntningarna för en viss ny korsning,” skrattar Verver. Man kan se att förädlingen ofta handlar om (snitt)blommor och inte om blomsterlök som ska användas i parker och trädgårdar. ”Jag ser ofta möjligheter, men då ligger den specifika korsningen ofta redan på förädlarens komposthög av andra skäl!

”I vissa fall är det naturen som förädlar! Det tycker jag faktiskt allra bäst om”, förklarar Tijmen. ”Sedan två år tillbaka har vi till exempel utvecklat Alfa-Zulu-serien. Det är enkelblommiga dahlior, intressanta för insekter, som skapades spontant av naturen. Vi väljer slutligen ut 26 varianter, en sort för varje bokstav i det internationella signaleringsalfabetet. Dessa kultivarer odlas sedan ekologiskt bara för oss. Det innebär att vi har något unikt i vår katalog och tillräckligt med nya sorter för våra sommarkoncept där vi kombinerar dahlior med ettåriga växter.”

"Min personliga smak och en ny produkts mångsidighet avgör om jag kommer att ta med den i Verver Exports sortiment." Han tillägger: ”Det är potentialen hos kunderna som i slutändan avgör om jag fortsätter med en ny kultivar. Det är mitt jobb att överföra min passion för produkten till våra säljare i olika länder. Då först blir en nyhet en succé!”

Trender

Verver Exports sortiment har inget att göra med trender. Det är faktiskt omöjligt för en odlare att följa färgtrender, eftersom de kommer och går så snabbt. En odlare kan helt enkelt inte producera på så kort tid. Dessutom är den här sorters trender inte desamma i alla länder och yrkesmännen inom Verver Exports kundkrets påverkas inte så mycket av detta. Tijmen Verver: ”Vi måste visst handskas med olika samhällstrender och teman som biologisk mångfald och hållbar utveckling. Det gör vi genom att använda olika koncept, men också via vårt sortimenturval. ”

Koncept

Förnyelse i Verver Exports sortiment handlar till stor del också om att presentera nya tillämpningar och kombinationer. Vårt ”kreativa team” och experimentträdgården spelar då en viktig roll. Tijmen Ververs personliga intresse att ständigt förnya sig har lett till en av företagets starka sidor: ”konceptuellt tänkande”. Tijmen skrattar: ”Konceptuellt tänkande finns i vårt DNA!" Men han tillägger: "Men precis som när det gäller förädling, måste vi ibland kasta ut barnet med badvattnet.”